Conform Ariston Thermo Romania, liderul pietei de centrale termice si boilere electrice, vanzarile anuale de sisteme de incalzire au crescut de circa 20 de ori in ultimele doua decenii. Printre motivele principale care au stat la baza acestei evolutii se numara cresterea constanta a numarului de debransari, a pietei de constructii noi, dar si numarul tot mai ridicat de inlocuiri de centrale.
Cererea tot mai mare de echipamente de incalzire individuale a pornit din cauza problemelor aparute CET-uri, dar si din dorinta clientilor de a dobandi un grad ridicat de confort si independenta. In prezent, piata locala de centrale termice poate fi considerata o piata matura, datorita cresterii ponderii de inlocuiri, care ocupa un procent din ce in ce mai mare in vanzari.
La finele anilor ‘90, cand au inceput sa se inchida primele CET-uri din cauza nefunctionarii corespunzatoare si a inregistrarii unor pierderi tot mai mari, vanzarile anuale de sisteme de incalzire inregistrau un numar de circa 15.000 de unitati. De-a lungul timpului, influentata de evolutia constanta a debransarilor si de numarul ascendent al constructiilor noi, cantitatea de centrale termice comercializate a crescut pana la aprox. 170.000 de unitati (2008), previziunile pentru anul acesta fiind de circa 270.000 de bucati, o crestere de 20 de ori.
An | 1998 | 2008 | 2018 |
Nr. centrale termice | aprox. 15.000 | aprox. 170.000 | aprox. 270.000** |
** estimare realizată de Ariston Thermo Romania
„Debransarile de la sistemul centralizat in favoarea unei solutii independente si mai eficiente, prin instalarea unei centrale termice, au sustinut o buna parte din cresterea pietei. Dar, daca in trecut, majoritatea vanzarilor erau destinate locuintelor debransate de la sistemul centralizat, in prezent ponderea segmentului de inlocuiri a crescut considerabil, ajungand la un nivel de cca. 50% din totalul vanzarilor. In ceea ce priveste perioada urmatoare, piata de profil va continua sa creasca cantitativ, dar mai ales valoric, sustinuta fiind de constructiile de locuinte noi, precum si de inlocuirile tot mai dese ale echipamentelor de incalzire mai vechi, care nu dispun de tehnologii noi si eficienta ridicata precum gamele actuale”, a declarat Catalin Draguleanu, Country Manager Ariston Thermo Romania.
De asemenea, evolutia parcului total de centrale termice instalate a crescut substantial in aceeasi perioada. Astfel, daca in 2002 acesta se situa la circa 410.000 de unitati (conform ANRSC 2016) , la nivelul anului 2016 ajunsese la aproximativ 2,2 milioane de bucati, in crestere cu 436%. Conform estimarilor Ariston, in prezent parcul instalat de centrale termice a ajuns la circa 2,4 milioane de unitati.
Evolutia debransarilor de la sistemul centralizat de incalzire
Cresterea continua a pretului energiei termice, problemele constante ale sistemelor de incalzire centralizate din intreaga tara, cat si dorinta de independenta a romanilor au dus, in ultimii 15 de ani, la debransarea a peste 1,25 milioane de locuinte de la sistemul de incalzire centralizat.
Locuinte bransate 2002* |
Locuinte bransate 2012* |
Locuinte bransate S1 2017* |
2,48 mil. | 1,41 mil. | 1,23 mil. |
*date raportate de ANRSC/ANRE
In prezent, 13 judete din Romania (Alba, Mures, Maramures, Bistrita Nasaud, Satu Mare, Ialomita, Ilfov, Braila, Caras Severin, Neamt, Dambovita, Olt, Salaj) nu mai depind de sistemul centralizat de incalzire, folosind un echipament independent de incalzire. La polul opus se afla Capitala, unde peste 60% dintre locuinte depind inca de sistemul centralizat (circa 560.000 de locuinte bransate). Raportat la situatia pe primul semestru a anului 2017, in topul judetelor unde s-au inregistrat cele mai multe debransari se afla Galati, unde 6.966 apartamente s-au debransat de la CET-uri, pe locurile urmatoare aflandu-se Iasi, (800 de debransari), Tulcea (445), Timis (431) si Arges (410).
Evolutia preferintelor clientului de centrale termice in ultimele doua decenii
Potrivit unui studiu realizat de Ariston Thermo Romania in 2017, comportamentul de achizitie al cumparatorilor de centrale termice s-a schimbat semnificativ in ultimii ani, acestia fiind tot mai interesati de avantajele suplimentare oferite de catre producatori, pe langa caracteristicile tehnice de baza, precum puterea sau debitul de apa calda menajera, si pretul.
Astfel, daca la primele achizitii, respectiv la inceputurile dezvoltarii pietei locale de centrale termice, pretul era criteriul principal de achizitie, in proportie de aproape 40%, iar eficienta, randamentul si consumul erau urmatoarele criterii de alegere, insumand cca. 25%, astazi, criteriile principale de cumparare s-au schimbat, iar eficienta, serviciile post-vanzare si noile tehnologii se afla in top. Marca ramane o constanta atunci cand se cumpara un echipament de incalzire, fiind in continuare un element luat in calcul in decizia finala.
„Noii clienti sunt mai putin preocupati de costurile initiale de achizitie si mai mult de perioada de amortizare a investitiei, preferand sa investeasca intr-un produs mai scump, dar cu o perioada mai lunga de viata si un consum redus, ce asigura facturi mai mici si care aduce un confort sporit”, a mai precizat Draguleanu.
Potrivit studiului companiei, clientul actual este mai bine informat, la curent cu tendintele in domeniu si mai preocupat de beneficiile oferite de noile tehnologii. De asemenea, acesta isi cauta informatiile in special din mediul online si din recomandari, achizitioneaza produsele din magazine specializate in instalatii sau lanturi de tip DIY, tinand cont de sfaturile instalatorilor si ale consilierilor de vanzari.
Ariston Thermo Romania, la 20 de ani pe piata locala
La aniversarea a 20 de ani pe piata locala, Ariston Thermo Romania isi propune dezvoltarea business-ului si cresterea investitiilor pe plan local, dar si mentinerea pozitiei de lider pe segmentul de incalzire, prin produsele sale inovatoare, a retelei extinse de parteneri si a dezvoltarii retelei de distributie si service.
„Inca de la intrarea companiei in Romania, provocarea noastra a fost sa ne adaptam cerintelor pietei locale si sa oferim produse si servicii de calitate. Suntem onorati, de altfel, sa avem cel mai mare parc instalat de echipamente de incalzire din casele romanilor, care se declara multumiti de durabilitatea echipamentelor de incalzire Ariston, ce functioneaza si azi, la 20 de ani de la punerea lor in functiune”, a adaugat Draguleanu.
De-a lungul activitatii in Romania, Ariston a lansat mai multe modele de echipamente de incalzire, ce raspund cerintelor pietei de confort, durabilitate, eficienta si conectivitate, respectiv dispun de functii inteligente care ofera un consum scazut si performante ridicate. In prezent, portofoliul de produse Ariston Thermo Romania este compus din centrale termice murale in condensare (24-35 kW), echipamente de incalzire de mare capacitate (45-150 kW), cazane de pardoseala (pana la 2.000 kW), sisteme solare, unitati de acumulare, pompe de caldura, boilere electrice si aparate de aer conditionat, comercializate sub brandurile Ariston (Italia), Chaffoteaux (Franta) si ELCO (Germania).
Avantajele oferite de produsele Ariston sunt multiple, de la confort la reducerea costurilor lunare, independenta si usurinta in utilizare. De asemenea, acestea ofera functii inteligente, precum controlul de la distanta prin intermediul aplicatiei Ariston NET, sistem ce permite incalzirea locuintei si pregatirea apei calde menajere, de oriunde si oricand, singura conditie fiind o conexiune la Internet.
De-a lungul celor 20 de ani, Ariston a comercializat o gama variata de centrale termice, de la primele modele Meta si AT, cu care a intrat pe piata locala in 1998, la gama Galileo (2007), ce a oferit, printre altele, functia auto si meniu in limba romana sau gama GALEVO care, incepand cu anul 2015, a fost compusa din modele 100% in condensare, conform noii directive ErP.
Cea mai noua gama de centrale produsa de Ariston este gama ONE, lansata pe piata locala in 2017, cu puteri de 24-30-35 KW, fiind astfel potrivita pentru o categorie larga de clienti. Cu un design elegant si performante ce asigura reducerea substantiala a consumului de gaz, ONE aduce si o noutate prin introducerea centralei Alteas ONE, model ȋncadrat ȋn clasa energetica A+, singura din categoria sa, datorita accesoriului de termoreglare Cube si a aplicatiei Ariston NET integrate.
„Previziunile de crestere pe piata locala pe termen lung sunt pozitive deoarece ne bazam pe calitatea produselor comercializate, pe o retea de distributie si service aflate in continua dezvoltare si, mai ales, pe rezultatul acestor 20 de ani de prezenta pe piata romaneasca: un segment de consumatori fideli Ariston. De altfel, segmentul de inlocuiri al centralelor termice si boilerelor electrice reprezinta astazi unul dintre motoarele pietei, care, din estimarile noastre, va ajunge la aprox. 80% din cerere in urmatorii cinci ani. Suntem mandri ca de la inceputul prezentei noastre pe piata locala peste 2,6 milioane de familii au ales confortul Ariston, provocarea noastra fiind sa ducem aducem confortul eficient energetic in casele cat mai multor romani”, a mai declarat Draguleanu.
Totodata, una dintre strategiile de dezvoltare a business-ului este nivelul de specializare a partenerilor, care sunt mereu la curent cu schimbarile produselor si noutatile din domeniu. In acest sens, compania investeste constant in instruirea retelei de colaboratori, care este formata la momentul actual din 300 de distribuitori si 250 de centre de service, fiind cele mai largi retele operationale la nivel national.
Confortul in viziunea romanilor
La aniversarea celor 20 de ani in Romania, Ariston vine in completarea misiunii sale, „Confortul este provocarea noastra”, cu o analiza asupra viziunii romanilor in ceea ce priveste confortul. Rezultatele au demonstrat, astfel, ca romanii asociaza confortul atat cu elemente obiective, cat si cu criterii subiective.
In mare parte, romanii au definit confortul printr-o stare, pe baza unor criterii personale si l-au identificat cu linistea, armonia sau caldura. Pe de alta parte, unii vad confortul in criterii pragmatice, iar majoritatea asociaza acest aspect cu caminul in care locuiesc. Pentru a se simti confortabil, romanii au nevoie de spatiu ori lumina naturala, indica raspunsurile celor intervievati. Totodata, prezenta familiei sau a celor dragi este reflexia confortului pentru multi dintre respondenti.
De altfel, intrebati cu ce culoare asociaza caldura, romanii au optat in majoritate pentru rosu. Pe plan secund s-a aflat culoarea portocaliu, urmata indeaproape de galben.
Rugati sa descrie confortul in viziunea lor, majoritatea romanilor a raspuns o vacanta all-inclusive. In general, acestia asociaza ideea de confort cu o cana de cafea calda, intr-o dimineata friguroasa, o carte buna, in pat, intr-o zi de sambata sau un dus cald.
Raportat la propriile camine, cea mai confortabila incapere in viziunea romanilor este sufrageria, alegere facuta de cei mai multi dintre respondenti, iar temperatura ideala din locuinta se situeaza intre 20-22 de grade.
Studiu a fost realizat pe un esantion de 400 de persoane din toate judetele tarii, cu varste cuprinse intre 25 si 65 de ani, peste 75% avand studii superioare (303).
Despre Ariston Thermo Romania
Ariston Thermo Romania este filiala locala a companiei italiene Ariston Thermo Group, unul dintre liderii internationali in productia si furnizarea unei game complete de echipamente si servicii destinate incalzirii şi producerii de apa calda menajera.
Angajamentul Ariston Thermo privind eficienta energetica este exprimat prin lansarea constanta de noi solutii bazate pe surse regenerabile de energie, cum ar fi sistemele solare si pompele de caldura, precum si prin imbunatatirea eficientei produselor traditionale (boilere sau centrale termice), dar si prin investitiile in noi proiecte.
Portofoliul de produse Ariston Thermo Romania este compus din centrale termice murale si de pardoseala, in condensare, boilere electrice si indirecte, instanturi pe gaz, aparate de aer conditionat si panouri solare, sub brandurile Ariston, Chaffoteaux si Elco.